Ocena użytkowników: 1 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Zdjęcie przedstawiające tabliczkę dla zwycięzcy konkursu #OSEWyzwanie

Nasza szkoła została laureatem ogólnopolskiego konkursu #OSEWyzwanie zorganizowanym przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy z siedzibą w Warszawie (w skrócie NASK). Wśród nagrodzonych znalazło się Technikum i Szkoła Branżowa I-go stopnia w Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. Dlatego Nasza szkoła otrzyma dwie nowe mobilne pracownie multimedialne składające się z 16 laptopów umieszczonych w przenośnej szafie z punktem dostępu do internetu. W konkursie wzięło udział 1606 szkół z całej Polski. W województwie dolnośląskim nagrodzone zostały 39 szkoły. W powiecie jaworskim tylko dwie szkoły zastały laureatami tego konkursu: PCKZiU oraz Szkoła Podstawowa w Męcince. 

Konkurs rozpoczął się 19 sierpnia 2019 r. Mogły w nim uczestniczyć szkoły z miejscowości liczących do 50 tysięcy mieszkańców. Aby móc wziąć udział w konkursie #OSEWyzwanie należało zgłosić szkołę do projektu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej oraz programu mLegitymacja szkolna. Dodatkowo punktowane były wymagania fakultatywne:

  • praca plastyczna Smart Szkoła;
  • zgłoszenie działań w inicjatywie CodeWeek2019;
  • zgłoszenie nauczyciela OSEhero;

Wszystkie obowiązkowe i fakultatywne wymagania należało przesłać do 16.09.2019 do godz. 24:00. Biorąc pod uwagę fakt, że konkurs został ogłoszony jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego i trwał praktycznie 2 tygodnie po rozpoczęciu roku szkolnego, czasu na realizację wszystkich zadań było niezwykle mało! Tym bardziej, że do konkursu zdecydowaliśmy zgłosić dwie szkoły: technikum i szkołę branżową I-go stopnia.

Zgłoszenie do projektu OSE

Jeszcze w trakcie wakacji należało wypełnić obszerne ankiety techniczne w których oprócz danych szkoły, ilości uczniów, lokalizacji budynków, grubości ścian, należało opisać infrastrukturę informatyczną szkoły, sprzęt sieciowy, sale komputerowe, ilość komputerów oraz wskazać i opisać miejsce instalacji elementów Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. 

Następnie Pani Dyrektor Lucyna Buczkowska musiała utworzyć konto Dyrektora szkoły w portalu Moje OSE i za pomocą podpisu elektronicznego podpisać wszystkie niezbędne dokumenty.

Statut przyłączenia PCKZiU do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej można sprawdzić korzystając ze strony: Lista Szkół i wpisując w pole RSPO numer: 22314 dla technikum oraz numer: 22313 dla branżowej szkoły i stopnia.

Zgłoszenie do programu mLegitymacja

Zostały wypełnione i podpisane cyfrowo przez Panią Dyrektor wszystkie niezbędne dokumenty: formularz zgłoszenia szkół oraz porozumienie w sprawie wykorzystywania systemu teleinformatycznego i publicznej aplikacji mobilnej w celu wydawania mLegitymacji szkolnej. 

Aby uczniowie PCKZiU mogli korzystać z mLegitymacji należy wypełnić niezbędne dane oraz zdjęcie każdego z nich. Dlatego zanim wdrożymy mLegitymacje dla wszystkich uczniów najpierw utworzymy je dla klasy 1AG (technik Informatyk). Jest to klasa, której jestem wychowawcą, dlatego najłatwiej mi będzie przetestować działanie systemu w klasie z którą mam największy kontakt ;-) Jestem pewien, że Pan Marek Salata razem ze swoją klasą 1A (technik Informatyk) także będzie zainteresowany wdrożeniem mLegitymacji. Mam nadzieję, że do końca grudnia 2019 r. kilka klas Naszej szkoły będzie już korzystać z legitymacji szkolnych na swoich smartfonach!

Praca plastyczna Smart Szkoła

W konkursie #OSEWyzwanie to ważny, wysokopunktowany element konkursu (50% wagi wymagań fakultatywnych). Należało wykonać w dowolnej technice pracę plastyczną na temat edukacji cyfrowej i inteligentnej szkoły przyszłości, wykorzystującej szybki i bezpieczny internet oraz nowe technologie w procesie edukacji. Przy ocenie pracy plastycznej jury powołane przez NASK brało pod uwagę:

  • zgodność pracy z tematyką konkursu;
  • oryginalność ujęcia tematu;
  • poprawnośc wykonania;
  • etstetykę oraz kompozycję pracy

Do konkursu wysłaliśmy dwie różne prace:

  • pracę wykonaną odręcznie ołówkiem przez ucznia klasy 1A (technik informatyk) - Kornela Woźniaka

Praca plastyczna Kornela Wożniaka przedstawiająca wizję: Smart Szkoła

  • grafikę komputerową wykonaną przez uczennicę klasy 3A (technik informatyk) - Wiktorię Michalską

Praca pWiktorii Michalskiej przedstawiająca wizję: Smart Szkoła

Jesteśmy pewni, że ich prace zdobyły przychylność i uznanie Komisji Konkursowej, dlatego należą się im brawa i serdeczne gratulacje!

Code Week w PCKZiU

Code Week, czyli Europejski Tydzień kodowania, to inicjatywa promująca programowanie, umiejętności cyfrowe i myślenie algorytmiczne. W tym roku Code Week odbył się w dniach: 5-10 października 2019 r. W Naszej szkole odbyły się dwa wydarzenia: Algorytmy wokół Nas - 8.10.2019 i Tworzymy grę logiczną w Scratch-u - 11.10.2019.

Algorytmy wokół Nas

W zajęciach uczestniczyli uczniowie klasy 3A (technik informatyk). Podczas zajęć uczniowie próbowali tworzyć algorytm do zaprogramowania robota, którego zadaniem miało być wyszukanie wybranego słowa w słowniku lub osoby w książce telefonicznej. Zadanie wydawało się proste, bo wszyscy wiemy, jak znaleźć tego typu informacje, ale zaprogramowanie robota, który miałby to zrobić za Nas nie jest już takie łatwe algorytmu wyszukiwania binarnego i pokazać, że wśród różnych algorytmów, są takie, które rozwiązują problem szybciej niż inne.

Relacja wideo z tych zajęć:

Galeria zdjęć:

Uczniowie klasy 3A w certyfikatami Code Week

Tworzymy grę logiczną w Scratch-u

Podczas zajęć, w których uczestniczyli uczniowie klasy 1A (technik informatyk) programowaliśmy prostą grę logiczną w pytania i odpowiedzi. Na zajęciach obecna była także Pani Wicedyrektor Jolanta Wieczorek, która usiadła przed komputerem i wspólnie z Nami tworzyła grę :-) Jesteśmy dumni, że pomimo, że nie znała programu Scratch tak dobrze, jak My - poradziła sobie doskonale!

Uczniowie klasy 1A z certyfikatami Code Week

Mam nadzieję, że w przyszłym roku podczas Code Week uda się Nam zorganizować więcej takich zajęć.

Zgłoszenie nauczyciela OSEhero

OSEhero, to element programu OSE (Ogólnopolska Sieć Edukacyjna), który ma na celu wspieranie oraz promocję aktywnych nauczycieli, a także rozwój nauczania z zastosowaniem nowoczesnych technologii. W projekcie chodzi o to, aby pokazać nauczycieli, którzy potrafią mądrze korzystać z nowoczesnych technologii, a przede wszystkim, których lekcje są tak pasjonujące, że uczniowie nie mogą się ich doczekać. Zgłoszenia mogą wysłać uczniowie, rodzice, dyrektorzy i nauczyciele. 

Jestem zaszczycony, że uczniowie klasy 3A wskazali mnie jako OSEhero. Poniżej zamieszczam list, jaki napisał Jakub Adamczewski w imieniu klasy:

Piszę to w imieniu całej swoje klasy jako uczeń, który zajęcia z Panem Sławomirem Pieszczkiem miał już od samego początku swojej edukacji w szkole.
Mimo trzech lat nauki w swoim wymarzonym zawodzie (technik informatyk), zajęcia Pana Pieszczka są nadal niesamowicie ciekawe i w ogóle niemonotonne. Podoba Nam się to, że Pan Sławomir jest fanem nowoczesnych technologii i na każdym kroku wykorzystuje je na lekcjach. Dzięki temu uczymy się przedmiotu w teorii, praktyce oraz w Jego pozytywnie zwariowany sposób.
Złota myśl, którą słyszymy na każdym kroku: „To proste!”, utknie nam w pamięci na długie lata. Metafory, którymi „rzuca” Pan Sławek są naprawdę fenomenalne i nieoczywiste, aczkolwiek bardzo pomagają nam przyswoić nowy materiał.
Poszedł nawet o krok dalej, wyszedł ze swojego zakresu materiału, który powinniśmy przerobić i wprowadził nas w świat „Mystery Skype’a”. Bardzo pomogło nam to przełamać się pod względem kontaktu z innymi osobami, jeśli chodzi o język angielski, co wydaje mi się, będzie miało ogromny wpływ na naszą przyszłość.
Pan Pieszczek nie jest typem osoby, która przychodzi na lekcje, aby zrealizować materiał i czym prędzej udać się do domu, wręcz przeciwnie, wydaje mi się nawet, że chciałby spędzać więcej czasu z uczniami, gdyby tylko mógł.
Do dziś pamiętam, jak przyniósł do klasy robota, którego razem programowaliśmy, a trzy godziny lekcji pod rząd minęło jak pół.
Pan Pieszczek inspiruje Nas do kreatywnego myślenia i wychodzenia poza typowe schematy myślowe. Co chwila wymyśla różne projekty i zachęca Nas do ich realizacji. W poprzednim roku szkolnym dwóch kolegów z klasy rozpoczęło realizację projektu wykorzystania matrycy LCD z uszkodzonego laptopa. Dzięki temu wmontowana matryca zostanie podłączona do komputerka Rasbery Pi i będzie służyć jako tablica ogłoszeń na korytarzu przed salą komputerową, której opiekunem jest Pan Pieszczek.
Jedną z ważniejszych cech Pana Sławka jest to, że nie boi się pytać nas o rady. Oczywiście, wie wiele więcej od nas, jednak nie jest zamknięty w bańce „ja wiem wszystko, a Ty nic, siedź cicho” tylko naprawdę docenia ciekawostki, którymi Go zasypujemy i widać, że wyciąga z nich wnioski oraz coraz bardziej angażuje się w swoją pracę.
Cieszę się, że możemy zgłosić takiego nauczyciela i bylibyśmy dumni, gdyby otrzymał tytuł OSEhero!

Symboliczne wręczenie nagród dla zwycięzców konkursu

Ceremonia symbolicznego wręczenia nagród odbyła się 9 października 2019 r. w siedzibie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park". Michał Dworczyk, szef kancelarii premiera RP, Kamil Zieliński, wiceprezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park” oraz Maciej Dudkiewicz, przedstawiciel operatora Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej - wręczyli Pani Dyrektor Lucynie Buczkowskiej dwie tabliczki dla zwycięzcy specjalnej edycji konkursu #OSEWyzwanie - OSERegio. 

Zdjęcie przedstawiające Panią Dyrektor Lucynę Buczkowską z dwoma tabliczkami potwierdzającymi otrzymanie nagrody w konkursie.

Z informacji uzyskanych podczas tej uroczystości wiemy, że nagrody w postaci pracowni mobilnych mają być przekazane najpóźniej do końca tego roku szkolnego!